buy

buy

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد هرمنوتیگ صوفیانه‌ی غزالی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 21 صفحه


قسمتی از متن .doc :

قرآن خانه‌ی من استهرمنوتیک صوفیانه‌ی غزالی[1]ترجمه‌ی اسماعیل یزدان‌پور

همه‌ی متون برای خواندن نیستند. البته خود کلمه‌ی متن این نظر را نقض می‌‌کند. از دیدی متنی، سخن بیشتر رمزبندی و پوشندگی است تا بیان. مجازهایی از قبیل طرح‌بندی و پیچیدن، لایه‌لایه کردن و تا کردن، ساختاردهی و فصل‌بندی، همه خواندن را طلب می‌‌کنند ــ خواندنی قوی، مدرنیست، و تحلیلی. متون تکلیف‌هایی را تحمیل می‌‌کنند که توصیف‌های مشخص در زبانِ خردِ ابزاری را موجه می‌‌رساند. تکلیفِ به چنگ انداختن و نفوذ، چیره شدن و خُرد کردن، باز کردن و پرده برانداختن. متن مفعول شناسایی است که توان ما تعریفش می‌‌کند: توان ما در تقلیل و تبیین متن، در هدایتِ فرآیندها و نتایجش، و در بافتن و بازـ‌بافتنش، آن‌گونه که می‌‌خواهیم. درحالی‌که، بر عکس، زمانی بود که کار هرمنوتیک مثل کارِ قهرمانِ قصه‌‌های پهلوانی‌ـ‌عاشقانه بود. خواننده در عالمی بود پر از خطر، با دیوارهای نفوذناپذیر، غارهای مخوف، جنگل‌های انبوه، باغ‌های جادوئی، صداهای بی‌‌صاحب، گرداب‌ها، هزارتوها، معماها، نفرین‌ها، مه و پوشش چندین رنگ. قرآن، نیز، دریایی بی‌‌ساحل است. نمی‌‌توان بر چنین متنی چیره شد.در واقع، صحبت از قرآن به مثابه یک متن حق مطلب را ادا نمی‌‌کند. قرآن تنهاـ‌قرائتی است از متنی که نزد خداست: ام‌الکتاب، مادرِ کتاب.[2] خدا جبرائیل را فرستاد تا این کتاب آسمانی را برای محمد(ص) قرائت کند. محمد(ص) طی دوره‌‌ای بیش از بیست سال قرآن را به تدریج دریافت کرد. قرآن حفظ می‌‌شد و احتمالاً بخشی از آن نوشته می‌‌شد. گرچه پیامبر نمی‌‌توانست بخواند و بنویسد اما کاتبی به نام زیدبن‌ثابت داشت. محمد(ص) قرآن را برای اصحابش قرائت می‌‌کرد و آنها نیز قرائت را حفظ، و بعضی‌‌ها مکتوب، می‌‌کردند. اما پس از رحلت پیامبر اغلب صحابه در جنگ‌ها کشته شدند و خطر از دست رفتن قرآن جدی شد. به همین خاطر ابوبکر به زیدبن‌ثابت دستور داد که پاره‌‌های مکتوب و غیرمکتوب موجود را گردآوری کند تا متنی کامل تدوین شود. این متن بروی قطعه‌‌‌‌‌‌های صفحه مانندی از پوست آهو، برگ خرما و استخوان کتف شتر نوشته می‌‌شد. اما تدوین‌های دیگری نیز در جریان بود و تفاوت‌های میان آنها به این بلاتکلیفی منتهی شد که پس قرآن واقعی کدام است. از این رو خلیفه دوم، عثمان، از زید خواست که روایات مختلف را با مجموعه ابوبکر مقایسه کند و با استفاده از همه مواد موجود متنی رسمی ارائه دهد که "بازبینی عثمانی" نام گرفت. بعد عثمان دستور نابودی همه متن‌های غیررسمی را صادر کرد.اما قرآن عثمانی متنی صامت بود و این سئوال پیش آمد که چگونه باید حرکت گذاری شود. در واقع چون برخی حروف صامت از یکدیگر قابل تشخیص نبودند، سنت‌های متفاوت "قرائت" به‌وجود آمد. ابوبکرمجاهد در سال 322 بعد از هجرت (932 میلادی) نظام‌های مختلف اعراب را به هفت نظام کاهش داد: مدینه، مکه، دمشق و بصره هر کدام یک نظام و سه نظام قرائت کوفی. دو روایت از این هفت روایت رسمی شدند، البته دیگر نسخ نیز در کنارشان مجاز بودند. اما اساساً به تبع این عقیده که خدا قرآن را با هفت لهجه عربی نازل کرد، هفت سبک معتبر قرائت باقی ماند. این سنت‌های "قرائت" در مدارس رسمی که ریشه در قرن دوم و سوم هجری داشتند حفظ شدند و موثق‌ترین متون در تعیین روایت رسمی قرآنند. بنابراین وقتی روایت معیار و معتبر در سال های 24ـ1923 در مصر بوجود آمد، بر خلاف همه قوانین و روش‌‌های کتاب نگاری، براساس "علم القرائه" بود و نه بر حسب سنت‌های حاکم بر تصحیح متون. علاوه بر این خود متن چگونگی اعراب را تعیین نمی‌کند، یعنی نقاط و علاماتِ تفکیک دهنده به تنهایی تعیین کننده نیستند. به همین علت است که برای حفظ قرآن باید یک یا چند قرائت موثق را حفظ کرد نه متن مکتوب را. همچنین قرائت قرآن بر اساس رشته‌‌ای به نام "تجوید" است. این قوانین روال‌های غنه‌‌ای شدن، تنفس، وقف، ادغام، طول هجاها و غیره را در بر می‌‌گیرند. بر حسب اینکه قرائت با ترتیل یا صوت باشد رشته‌‌های دیگری نیز وجود دارد.[3]به عبارتی صریح، قرائت شیوه وجودی قرآن را تشکیل می‌دهد. قرآن، به عنوان یک متن، همیشه در علامت نقل قول قرار دارد. حتی اگر متون ثابت و به نحو قابل ملاحظه‌ا‌ی با هم یکسان باشند، قرآن نمی‌‌تواند مثل یک متن ثابت بماند. نتایج هرمنوتیکی این شفاهی و شنیداری بودن پیچیده و بسیار است. برای مثال، ترجمه قرآن ممنوع نیست، چون از لحاظ ماده و از لحاظ وجودی اصلاً امکان ندارد. زبان عربی فقط زبان نوشتار نیست که زبانی بومی و زنده است و قرآن را نمی‌‌توان از آن جدا کرد. به همین ترتیب، تفسیر و تأویل (exegesis) قرآن در ذات خود تفسیری وابسته به گوش است. چشم به تنهایی نمی‌تواند آن‌چه را می‌‌خواند بازشناسد. این گفته بدان معنی نیست که قرآن برای مطالعه نیست و نباید در متن جستجو کرد یا نباید درباره جزئیاتش به تأمل نشست. بلکه هر امر جزئی فقط از طریق گوش فرادادن قابل دریافت است. ازاین‌رو تعیین این امر که خواندنی همراه با سنجشگری و نقد از قرآن چگونه خواهد بود دشوار است. در خواندن سنجشگرانه، فرد خود را در فضایی خارج از متن می‌‌انگارد و متن را در فضایی از خویش قرار می‌‌دهد: در برابر نگاه خویش، تحت تفحص خویش، موضوع شک خویش.اما پر واضح است که نمی‌‌توان قرآن را در دست ـ‌و به دور از خویش‌ـ گرفت. قرآن قرائتی است که ما را در خود می‌‌پیچد، فضایی که در آن سکنی داریم را پر می‌‌کند، فتحش می‌‌کند، و ما یک جزء. کلّ حرکت خواندن که درونی کردن یا تصرف در متن است، معکوس می‌‌شود. اینجا دیگر به چنگ انداختن و باز کردن و پرده برانداختن از متن وجود ندارد. برعکس، خواندن حضور است و مشارکت. فهم قرآن مساوی است با گم شدن در قرآن.می‌توان معنایی از این مفهوم را در هرمنوتیک ابوحامد محمد غزالی، که در کتاب هشتم احیاء علوم الدین توسعه داده است، یافت. غزالی (وفات 505 هجری / 1111 میلادی) محققی در فقه اسلامی و الهیات بود. شهرتش در غرب بیشتر به‌خاطر مهارتش در فلسفه یونان و ردّ آن است که در کتاب مشهور تهافت الفلاسفه آمده است.[4] زندگی غزالی قصه انسان فرزانه‌‌ای است که به بی‌‌اساسی شناخت مدرسه‌‌ای پی می‌‌برد و شغل آب و نان‌دار تعلیم را در عوض عمری خلوت، تأمل و زیارت رها می‌‌کند. او در زندگی‌نامه‌ی فکری خود، المنقذ من الضلال، شرحی از بحران روحی‌‌اش و سیر از الهیات، فلسفه، "تعلیم" تا "طریقه" صوفیه بدست می‌‌دهد.[5] در تصوف هدف رابطه‌‌ای ناب و بی‌‌واسطه با خدا و تجربه‌ی توحید است.قطعه مرکزی المنقذ من الضلال شرحی از الهامی است که در آن طبیبی حاذق به مداوای امراض فکری و روحی آدمیان دعوت شده است. مثل یکی از اشراق‌های افلاطون، غزالی دریافت که وظیفه‌‌اش ردّ جهان نیست بلکه









سایر محصولات :
تحقیق در مورد هرمنوتیگ صوفیانه‌ی غزالی

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد سیب 11 ص

تحقیق درمورد سیب 11...

تحقیق در مورد نظریه زیبایی شناسی و نقد فرهنگی

تحقیق در مورد نظریه زیبایی شناسی و...

تحقیق درمورد سیاهک ذرت 12ص

تحقیق درمورد سیاهک ذرت 12ص...

تحقیق در مورد هرس 16 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد نظریه های کنترل مدیریت و مدل برتری EFGM 32 ص

تحقیق در مورد نظریه های کنترل...

تحقیق درمورد سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک مالزی 47 ص

تحقیق درمورد سیاستها و...

تحقیق در مورد هدایت و تربیت معلم

تحقیق در مورد هدایت و تربیت...

تحقیق در مورد نظریه فطرت در قرآن

تحقیق در مورد نظریه فطرت در...

تحقیق درمورد سیاست نانوتکنولوژی 31 ص

تحقیق درمورد سیاست نانوتکنولوژی 31 ص...

تحقیق در مورد نگهداری میوه ها و سبزیها 19ص

تحقیق در مورد نگهداری...

تحقیق در مورد نشانگرهای سازمانی

تحقیق در مورد نشانگرهای سازمانی...

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره خانه بروجردی ها کاشان

دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره...

تحقیق درمورد سیاست جدید و نقش تاریخی ادیان در جهان بعد از 11 سپتامبر 13 ص

تحقیق درمورد سیاست جدید...

تحقیق در مورد نیکاراگوئه

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد نحوه محاسبه دیه

تحقیق در مورد نحوه محاسبه...

تحقیق درمورد سویچینگ و روشهای کاهش آن اثرات مخرب تداخل امواج الکترومغناطیسی در منابع تغذیه 12 ص

تحقیق درمورد سویچینگ و روشهای...

تحقیق در مورد نگرشى جدید بر قانون دیات

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد میزان درآمد افراد شاغل در یک ماه آمار

تحقیق در مورد میزان درآمد...

تحقیق درمورد سویای علوفه ای 39 ص

تحقیق درمورد سویای علوفه ای 39...

تحقیق در مورد نگاهی به اهداف و آثار ازدواج در قرآن 7 ص

تحقیق در مورد نگاهی...

تحقیق در مورد نانو فیلتراسیون و کاربرد آن در تصفیه آب 10 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد سویا چیست 10 ص

تحقیق درمورد سویا چیست...

تحقیق در مورد نگار گری و نقاشی مکتب اصفهان و رضا عباسی

تحقیق در مورد نگار...

تحقیق در مورد میراث فرهنگی

تحقیق در مورد میراث فرهنگی...

تحقیق درمورد سویا 9 ص

تحقیق درمورد سویا 9...

تحقیق در مورد نیایش در رجب، ماه بزرگ خداوند 25ص

تحقیق در مورد نیایش در رجب،...

تحقیق در مورد میانجیگری

تحقیق در مورد میانجیگری...

تحقیق درمورد سویا 14ص

تحقیق درمورد سویا 14ص...

تحقیق در مورد مینیاتور

تحقیق در مورد مینیاتور...

تحقیق در مورد نیشکر 20 ص

تحقیق در مورد نیشکر 20 ص...

تحقیق درمورد سویا 14 ص

تحقیق درمورد سویا 14 ص...

تحقیق در مورد موسیقی در تعزیه

تحقیق در مورد موسیقی در...

تحقیق در مورد نورمن فاستر ترجمه

تحقیق در مورد نورمن فاستر ترجمه...

تحقیق درمورد سولفورزدایی گاز خروجی نیروگاهها 21 ص

تحقیق درمورد سولفورزدایی گاز...

تحقیق در مورد موزه 36 ص

تحقیق در مورد موزه 36 ص...

تحقیق درمورد سوسیس و کالباس 12 ص

تحقیق درمورد سوسیس و کالباس...

تحقیق در مورد نور وجود حسین ع از عالم ذر تا رحم 36 ص

تحقیق در مورد نور...

تحقیق در مورد موتور های جستجو گر اینترنتی

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد سورئالیسم 13 ص

تحقیق درمورد سورئالیسم 13 ص...

تحقیق در مورد نهضت سواد آموزی

تحقیق در مورد نهضت سواد آموزی...

تحقیق در مورد موانع سازمان ها

تحقیق در مورد موانع سازمان ها...

تحقیق درمورد سودمندی IEEE1394 53 ص

تحقیق درمورد سودمندی IEEE1394 53...

تحقیق در مورد نهج البلاغه 20 ص

تحقیق در مورد نهج...

تحقیق در مورد مواردى که دروغگویى مجاز است 23 ص

تحقیق در مورد مواردى که...

تحقیق درمورد سوخت‌های جایگزین

تحقیق درمورد سوخت‌های جایگزین...

تحقیق در مورد نماز 30 ص

تحقیق در مورد نماز...

تحقیق در مورد موارد اعجاز علمى در قرآن

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد سوختهای دو پایه 21 ص

تحقیق درمورد سوختهای دو پایه 21 ص...

تحقیق در مورد نماز جماعت و اهمیت، آثار، امام جماعت 34ص

تحقیق در مورد نماز جماعت و اهمیت،...

تحقیق در مورد عقود
تحقیق در مورد شوری خاک 70 ص
تحقیق در مورد سیاره
تحقیق در مورد سیمین بهبهانی
تحقیق در مورد سیاره
تحقیق در مورد سیب
تحقیق در مورد سیمان 35 ص
تحقیق در مورد شاه
تحقیق در مورد سینما 96 ص
پاورپوینت در مورد آشنایی با چرخه بهره وری
تحقیق در مورد شهرسازی
پاورپوینت در مورد ارتقای سلامت و آموزش بهداشت
پاورپوینت در مورد اتاق بازرگانی
پاورپوینت در مورد آشنایی با داروی آل تیب
پاورپوینت در مورد ارتقای سلامت و آموزش بهداشت
پاورپوینت در مورد آرایه ها و ساختار ها در زبان برنامه نویسی
پاورپوینت در مورد آشنایی با چرخه بهره وری
پاورپوینت در مورد اتاق بازرگانی
پاورپوینت در مورد آناتومی انسانی
پاورپوینت در مورد آشنایی با داروی آل تیب
پاورپوینت در مورد آموزش اصول و قواعد طبقه بندی کا لادرسیستم هماهنگ شده
پاورپوینت در مورد آشنایی با همدان
پاورپوینت در مورد آثار جریان الکتریکی
پاورپوینت در مورد آرایه‌ها در متلب

کلمات کلیدی :zwnj zwnj zwnj نوشه میzwnj zwnj میzwnj zwnj کنند هرمنویگ صوفیانه‌ی غزالی مورد هرمنویگ صوفیانه‌ی میzwnj zwnj zwnj کند نمیzwnj zwnj zwnj های zwnj zwnj بیzwnj zwnj سنzwnj های zwnj وان میzwnj نمیzwnj غزالی خواندن بیzwnj فضایی سنzwnj
  • ۹۶/۰۷/۲۶
  • محمد محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی